who's stand by ur side?

04 August 2011

alahai menantu omak :P

aku ni bukan la jenisss bangsa "apa canggih sikit bunyinyer?? emmm.discrimination eh...'' sangat dengan orang negeri sana. orang negeri sinun. kejap kang tak boleh blah dengan orang negeri itu la. tak masuk kepala dengan orang negeri sini la. pendek kata aku campur ngan semua orang pown. walaupun aku tahu ader jugak manusia jenis tak suker la. semua benda kalo orang negeri dier  tak suker tadi buat. semuaaaaaaaaaaa salah. semua tak betol. tapi aku tak kesah pown. lantak kau ler nak suker negeri mana pown. bukan dapat lima ploh hengget pown kan. hehehe :P

masa aku kenal Ajak ramai yang bangkang kata problem kawan ngan orang Negeri Sembilan. sebenarnya sumpah aku tak nampak apa masalahnya. elokkkk je kiteorang. lagipun family Ajak bukan jenis yang ikut adat pepatih segala kan. Arwah abah Ajak orang Meru ( tempe eh jawa.hehe ) & Mak Ajak je orang Negeri Sembilan. sampaikan ader kata kalo aku clash ngan Ajak kena pulang hantaran semua la. padahal memang time tunang dulu entah kali ke berapa puloh entah kiteorang penah clash. muahahahah :P tapi takda pulak ''bak datang dulang timah turun temurun keluarga aku yang aku bagi kau tu!! aku nak balik''. kan...kan..HAHAHAHA :P


sampai ler sekarang. tak penah pulak aku macam menggelupur bila nak kena hafal semua benda adat-adat orang Negeri Sembilan takpun dok dapo pakai kain lilit pale macam minangkabau tu kan. HAHA. korang penah tengok kampung boy??haaaaa. cenggitu la rupenyer.payah pulak aku nak explain. ekekekeke :P








tapi.








walaupun aku nampak cool dan wallahhhhh bila kawin muda. ahhhh hidup kena bajet cool padahal dalam hati tuhan je tahu. heeeee. tapi aku punyalah menggelabah bila first time nak masak depan mak mertua. macam nak akad nikah la haa. punya la menggigil nak terkincit pun ader. sekali mak Ajak tanya. pandai masak itu?? pandai masak ini?? dan aku tetibe pulak buat-buat pengsan *ok tipu. haha, aku jawab la bajet tak kena lempang sedas kan. '' tak pandai mak.tak penah masokkk dapo'' hehehehehe :P sekali mak ajak kater. takpe bior mak masak ekau tengok jo la yooo. dalam hati time tu .'' wehewwwwwwwww. untung mak tak cakap : apa sabariah?? kau tak tahu masak?? aku pantang bermenantukan orang pemalehhh macam ekau ni. pegi jauh.pegi. jangan kau panggil aku mak kau.'' HAHAHAHHAHAHA. kalo mak cakap camtu mesti aku larik masuk bilik hempas pintu packing bag pastu tunggu kena lempang je. HAHA. tak jadi menantu lagi dah macam-macam hal. muahahhaha
T______________T








okeh itu 2008 punya cerita. sekarang ko nak makan apa?? meh sini aku masakkan. cuma sedap dengan tak je la eh. HAHA. jadi wajiblah kan kalo balik kampung jek mengendeng kat mak mertua nak makan itu ini. nasebbb baik tak kena penerajang. wehewwwwwwww :P dah la nak maka benda renyah nak buat.


selalu ngendeng kata mengidam nak makan ini la. kecur air liur.heeee :P
1 - rendang ayam daun maman. biasanya pakai ayam janda.kehkehkeh :P ayam pencen untuk tahan lama sikit. tapi kalo kat kampung tak dan nak perangat dah licin. HAHA. yang ni memang susah nak cari sebab daun maman tu kita boleh jumpa kat majalah 3 je arituh. hehehe :P tak tahu la nak cekau mana kat putrajaya nih. muahahhaa : hak ni memang fuyooooooooooooooooo. terangkat sampai syiling tahu.





2 -  Gulai daun.
segala mak neko masuk dalam. pastu daun kena potong halus giler.kalo tak halus tu aku la yang potong. aku kan kira nak cepat je. kang anak terpekik memanggil aku kang memang sehelai-sehelai la aku campak masuk dalam. HAHAHA :P
bahan-bahan : udang or bilis. petai.pucuk ubi kayu . yang lain-lain tak abeh belajo. muahahhaa :P nanti aku khatamkan ngan mak mertuo aku aku kasi tahu korang ok. hehehehehe :P





3 - masak lomak daging salai. yang ni je senang acri tapi air tangan mak memang tak sama la ngan kat kedai tu. semangkuk cili mak tarok pown ok. aku bantai sampai licin. sebab aku kan bajet-bajet mat salleh tak makan pedas sangat. sekali kawen ngan orang negeri sembilan. haaaaaa. hambekkkk kau. terkincit makan gulai depa. berasap telinga. muahahhaa :P






dah la citer pasal makanan. kang kurang pulak pahala puasa asyik dok telan air liur je bergelen-gelen. HAHA. aku bajet raya tahun ni kena belajar sampai pandai buat semua ni. sebab nak gak laki aku puji aku sampai terangkat atas syiling kan. hahaha. memang la selama ni aku masak sedap jugak. ekekekee :P tapi kan lagi sedap kalo pandai masak benda peberet laki sendiri.heeeee :P


dah tetibe berazam tahun baru pulak pehal??? yang 2008 pun tak dan nak buat lagi. hehe. tolong pang sebijik bolehhhh !!!









9 comments:

efa fairuz said...

hehehe..besnye mak mentuo spoting..hebak!! :D

Scha406 said...

makcik, smua pic yg u tempek tu, semua i jd feveret i lps kawen dgn cik suami dr N.9! dah la sekmpung ngan Ajak kn! hehehe

mmg klu balik sana, haku duk request je lerr nk mkn ape..yg daun maman tu kn, raya tahun lepas br kenal ape itu maman...

yg haku kenal sblm ni.....manbai je!

TS said...

huhu..emnu wajib time raye..rendang ayam ngn maman..hihi...
susah sngt ke kawan ngan org n9 ek??
saye ok je..haha

mamaelly said...

ayu...sama macam elly masa nak tunang ngan hubby.orang dok bising.cakap orang sarawak suka 'buat' kat orang la.." org sarawak ni jahat la..ntah2 dah ada bini kat sana la.." sabo je la..tengok baik je laki ai..hihihi

lomak cili api nogori sodap wei

erienz said...

wahwahwah...semua lauk n9 dikeluarkan...yg pling feveret daun kayu masak tompoyak...maveles....teringt majlis kawin akk, smpai skrang diorang teringt masak daun kayu masak tompoyak...

Zana Adieyza said...

stp kali zana telefon mak mertua, mak akan ckp pasal masakan.. lepas tu dia akan ckp nak masak itu lah, ini lah bila zana balik.. sape x suka?? mmg best!!

fmly mertua zana pun org n9.. tapi ok jer.. masa zana jumpa mak mertua, zana budak sekolah lagi.. hahahhaha.. sgt gatal kan..

Dr K said...

Semua lauk2 N.9 tu saya suka!!!

Wife saya org N9. :)

Best wooooooo....:P

Mun said...

oh sedappp..tgk gmbar pun jadi lah. haha. tetiba kecut perut pulak bila bayang bila nk masak, mk mentua tgh tengok. haha

Nik said...

sedapnya makanan2 tu semua :)